1 januari 2010

Kanelbullesockerkaka!

Nu när jag varit lite extra ledig så har jag passat på att testa lite nya recept! På efterrätter förstås! ;-) och denna gången hittade jag receptet hos "Sött och sånt" (finns länk i min lista) och de i sin tur har hittat det på Pernilla Ws blogg... det låter som en märklig blandning men den gick absoolut hem, sambon blev stormförtjust! Missade tyvärr ta en bild men här kommer receptet:

175 g smör
2 1/2 dl strösocker
2 ägg
3 dl gräddfil
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 msk bakpulver
1 krm salt


Fyllning:
1 dl strösocker
3 msk kanel

Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör och socker mjukt och luftigt. Blanda sedan ner äggen ett och ett, och därefter gräddfilen.Rör samman de torra ingredienserna i en separat skål. Blanda sedan med resten av smeten. Blanda samman socker och kanel till fyllningen.Smöra och bröa en sockerkaksform. Häll i hälften av smeten, strö sedan över hälften av kanelsockret. Fyll på med resten av smeten och strö över resterande kanelsocker. Dutta till sist över 2 msk smör.

Ha en trevlig fikastund!

4 kommentarer:

  1. Hmm.... jag gjorde den där kakan för ettt ag sen och gillade den inte alls. Undra om jag gjorde nått fel för alla verkar älska den. JAg vart väldigt besviken. Kram

    SvaraRadera
  2. Åhhh... Det lät jättegott! Helt klart värt att prova!
    Gott Nytt År!
    //Annica H

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

♥ Tack för att du tar dig tid och skriver en rad till mig, det sätter jag stort värde på! :-) *kram* ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...