19 december 2012

Vita granar.... och chokladkola med/utan chili!

Hej på er!

I dag blir det vita julkort med silverembossing, lagom till när snön försvunnit :-/






Det var ju ett tag sedan jag tipsade om recept... så det tänker jag göra idag :-)
I dessa tider är det ju mycket bak och julgodis man är sugen att testa... Förra året testade vi (eller rättare sagt sambon mest) att göra Chokladkola med chili (vi skippade chilin för jag tycker det blir för starkt med det ibland...) Men jag vill gärna tipsa om detta receptet för den blir väldigt god och dessutom lagom hård i konsistensen.

recept och bild från Hemköp

Chokladkola med (eller utan) chili
25 st bitar, tillagning 40 min + tid att stelna

1,5 dl vispgrädde
25 g smör
1,5 dl strösocker 
1 dl sirap
2 msk kakao
0,5-1 röd chili, urkärnad och finhackad

Koka allt utom chilin ca 30 min under omrörning eller till 125 grader. Om du inte har någon termometer kan du göra hårt kulprov. Rör ner chilin. Häll smeten i en bakplåtsklädd eller oljad form på 10*10 cm. Låt stelna och skär i bitar.

Trevlig kväll!
Tack för att du hälsa på,
Kram

1 kommentar:

  1. Hej Pernilla!
    Sååååå läckert vitt julkort du gjort, me like:)) Jag har några julkort kvar att göra som jag ska ge när jag träffar dem:)

    Den kolan lät mycket god, den ska jag testa nu till jul:))Tack!

    Ha nu en fin dag
    Kramizar Marie

    SvaraRadera

♥ Tack för att du tar dig tid och skriver en rad till mig, det sätter jag stort värde på! :-) *kram* ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...