25 januari 2012

Att ge sig själv en klapp på axeln (och en muffins...)

Intensiteten i jobbet fortsätter minst sagt... Inget nytt pyssel att visa.. Men gav mig själv en klapp på axeln i dag för en del saker som gått riktigt bra... Så nu ska jag försöka få lite återhämtning och belöna mig med hembakad kokosmuffins med "crisp". Jag har nämnt de tidigare men ser att jag inte lagt upp receptet, så här kommer det (i fall ni är sugna..)

Har inte tagit någon bild på enbart kokosmuffinsen...
så här ser du de med lite cupcakes...

Kokosmuffins med "crisp"
16 portioner, normalstora formar

1 dl kokosflingor
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
2 ägg
1/2 dl olja (brukar ta lite mindre)
1 dl filmjölk eller yoghurt

"Crisp":
100 g smör (brukar ta 60 g efter tips)
1 dl strösocker
2 dl kokosflingor

Sätt ugnen på 220°C!

Ställ ut muffinsformar på en plåt. Börja med "crispet": Smält smör i en gryta, rör ner sockret och kokosen. Ställ åt sidan.  Sedan smeten: Blanda alla de torra ingredienserna i en bunke, rör sedan ner övriga ingredienser i bunken, blanda väl. Fyll formarna till lite mer än hälften med smet, sedan en klick "crisp" på.
Grädda lite längre ner i ugnen i ca 10 minuter.

Kan givetvis göras utan "crisp" på ifall man vill vara lite sundare...

1 kommentar:

  1. Åh mums, såå goda dom ser ut ;)
    Tack för receptet!!

    Kramiz majsan

    SvaraRadera

♥ Tack för att du tar dig tid och skriver en rad till mig, det sätter jag stort värde på! :-) *kram* ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...